Ik heb hier een door mij zelf mee gemaakte anekdote (gebeurtenis) over Whisky- Four en het ontstaan van de demo teams van de Klu met T-33 “T Bird”.
Misschien iets voor het blad “Whisky- Four”. Mijn troetel, volgens de helaas overleden Piet Michielse, Die nu bij de hoofd poort staat wel heel smerig, maar het Antic Aircraft Cleaning Team bestaande uit oud luchtmacht mensen mochten dit schoonmaken na ruim 20 jaar niet meer doen. (jammer toch?).
We hebben met dit vliegtuig, de T-33, 2 maal een demonstratie team gehad bij de Klu., vroeger heette dit (stunt team).
Velen van u zullen dit niet weten, maar ik zal u het verloop en oprichting proberen te verduidelijken.
Ik ben zelf waarschijnlijk de enige nog in leven zijnde Crew Chief die in beide teams heeft gewerkt, ja zelfs ook in beide teams een keer de eer gehad te mogen mee vliegen.
Wel niet tijdens de demonstratie, maar het was ook dan wel “stunt werk” bij het naar de basis terug vliegen, 7G, wel met G broek, was dan geen vakantie vlucht hoor.
In de 60 en 70er jaren had elke vliegbasis zo ongeveer een Demo Team, zelfs met onderlinge wedstrijden.
Nu op Volkel hadden we het Sky-Shark stunt team, de kisten waren geweldig mooi beschilderd als haaien, dit naar het ontwerp van de crew chief, Sgt. Benjamins. Even zo de vliegerhelmen.
Wij crew chief’s in witte overall met embleem op de rug, oranje halsdoek en witte gym schoenen, prachtig mooi.
Óp Woensdrecht was het Whisky-Four team, opgericht door de Engelse squadron leader Wilson, die daar bij de J.V.S. was gestationeerd als instructeur.
Deze vlogen met de Gloster Meteor Mk. 4 en Mk.7 dacht ik, dit team had de naam Whisky-Four, De latere leader was de toenmalige kapitein Peter Wieriks. Deze man komt later nog terug in mijn verhaal, toen de J.V.S.2 van Volkel overkwam naar Woensdrecht.
De Meteor faseerde uit en de vlieger opleiding ging over op de T-33.
Daar werd het nieuwe Whisky team uit eindelijk weer nieuw leven in ge blazen met de T Bird.
Dit was mijn inleiding voor de anekdote met de toenmalige kapitein Peter Wieriks.
Deze geweldige vlieger kwam met mijn “kist” terug van een oefen vlucht en voor ik hem er uit kon helpen zij hij “moet je nu eens kijken wat ik heb gevonden”.
Hij toonde mij een oud verbogen klein splitpennetje wat in de canopy terecht was gekomen tijdens een “roll, Dit was er waarschijnlijk bij een 100 uurs inspectie in blijven liggen en dat had hij gevonden bij zijn gemaakte roll”.
Ik pakte het van hem aan na het plaatsen van de veiligheids pennen en zij tegen hem dat is een oude, die mag u wel houden kapitein, wij hebben nog genoeg nieuwe.
Mokkend liep hij weg, maar Arie is toen toch maar begonnen met het demonteren van canopy en beide schietstoelen om te inspecteren of er niet ergens een ontbrak.
Dit was gelukkig niet het geval en Arie ging over tot het herplaatsen van de 2 schietstoelen en de canopy.
Later ben ik naar de kapitein gegaan hem duidelijk gemaakt wat de oorzaak waarschijnlijk was geweest en dat ik alles had gecontroleerd, een dag werk uiteraard, maar veiligheid staat voor alles.
Dit was voor mij een van mijn leuke herinneringen op de vliegbasis Woensdrecht.
Helaas zijn de demonstratie teams opgeheven na het vreselijke drama met Wisky-Four op Woensdrecht waarbij de kapitein Sommer en kapitein Liem om het leven kwamen.
Ook daar was ik crew chief bij het team, mijn “kist” kwam” gelukkig terug, maar ik heb hem met tranen in de ogen opgevangen en samen met de vlieger, kapitein Henk van Dommelen even woordeloos staan huilen. Dit was voor mij het meest droevige moment bij de Luchtmacht, dit vergeet je nooit, dit kunnen de prachtige momenten nooit goedmaken.
Ik hoop dat ik enig inzicht heb kunnen geven over het leven met de demo team’s en de T- Bird en een anekdote.
Arie de Man,
Oud T- Bird C.C. en Liefhebber.
Foto's zijn van het NIMH